welcome

WELCOME TO CHEMPAQA'S BLOG...SEMUA YANG DIPAPARKAN DISINI ADALAH KOLEKSI PERIBADI SAYA, KECUALI JIKA DINYATAKAN..

Followers

Friday, April 23, 2010

~CEMPAKA BERBUNGA LAGI~

ASSALAMUALAIKUM
Mula-mula sekali ku nak ucapkan jutaan terima kasih pada teman-teman yang sudi join giveaway ku kali nie..ALHAMDULILLAH sambutan nya..terutama kategori ENGLISH LAVENDER..setakat nie(ketika n3 nie di tulis), dah ade 54 penyertaan....
n3 hari nie, cuma nak berkongsi bunga cempaka yang ku tanam sudah berbunga..happy sangat sebenarnya ku suka tanam bunga yang wangi2 dan pokok berdaun..mcm ros, kenanga. cempaka, melur dan pokok bunga PULANGKAN..PULANGKAN..hehehehe..sebab baunya wangiiiiiiii...tapi yg x best pokok pulangkan tuh..cuma berbunga sekali jer.,.then trus PULANG KE RAHMATULAH..ya amponnnnnn..wakakakaaa..adoiiiiiiiii..
khas utk kak inna(merah samar)..yang nak tengok bunga cempaka..nie lah dia...cempaka putih....tapi menurut orang-orang tua dulu..tak elok tanam bunga-bunga wangi di halaman rumah..takut benda halus tak nak pulang...dok bertenggek kat pokok bunga tuh..btul ker???tapi ku lagi suka pkl 10mlm dok luar rumah menikmati baunya yg wangi...uikssssssssss serammmmmmm nie..kan ade yg dok tersengih kat sebelah ku nantiiii...waaaaaaaaaaaa..mau pitam 3 hari 3 mlm nie...hahahahah..ok layannnnnnn.byeeeeee

14 comments:

  1. tak penah tgk pokok ni. cantik bunganya..

    ReplyDelete
  2. salaam chemp, dulu kat rumah lama akak, ada pokok nie..memang wangiii esp bila memalam..hehehe..arwah ayah pun ckp mende sama..ada 'benda' suka duk kat pokok itu..wallahuwaklam..:-)

    ReplyDelete
  3. salam kak chemp..
    hmmm..masih terasa baunya..arwah mak & tok saya suka sangat bunga cempaka nie..depa suka dok cium2..lagi satu tok saya kdg2 suka letak bunga tu kat sanggulnya..hehe..almaklumlahh..perempuan melayu terakhir..siap sanggul gulung lagi..hehehe.. ;)

    ReplyDelete
  4. chemp 2 cik mas
    salam kak..bunganya wangi..pokoknya rendang jer..mmg cantek bunganya..

    chemp 2 k.salmi
    salam kak..bestnya bunganya..time dia kuar banyak tuh..neighbor2 pon pakat dok tanya umah sapa yg wangi tuh??hihiiihkembang jap...tapi bila mlm..takut gak wangi..kot2 maya karin datang..hhuhuuhuhu

    chemp 2 yatt
    salam yatt..wangiiiiiiiiiiiiiii..mmg btul2 tuh..arwah nenek akak sukaltak dalam telekong ..sobila dia bukak sejadah..wahhhhhhh..terserlah wanginya...cucunya reti tak sanggul gulung??akak kalu mee sanggul tawlah..hahahhaa

    ReplyDelete
  5. salam kak chemp...cantiknya bunga cempaka tue,atie pon x pernah tgk bunga nie(eee..jakunnya!).nanti akak mailh umah atie ambil bunga Rose ye...

    ReplyDelete
  6. salam, ... cantik dan tercium wangi harumnya bunga cempaka meresap masuk dalam pc ni...

    ReplyDelete
  7. Salam Chemp,

    yes...dapat geng sama suka bunga wangii!...akak dari dulu suka tanam pokok2 wangi ni...akak mmg suka sangaatttt gardening...kalau dulu selalu gi Sg Buluh, gardener's heaven tuh.... macam2 pokok bunga ada... rumah akak ada bunga chempaqa, bunga kenanga, bunga melur, bunga jasmine, bunga kerak nasi/kesidang (ini mmg sangat wangi juga,,bunganya putih2 kecil2..sejambak sejambak gitu) ... tapi itulah..kalau mak sedara dari kampung datang...siap cakap.."apa engkau tanam pokok macam ni..nanti hantu datang!!" hahaha.... dah lah kat atas tiang tu akak gantung pokok tanduk rusa tu..(orang kampung panggil ...eiiieiiii nak sebut pun seram....pokok langsuir!) amponnnn..jangan Maya Karin datang sudah....hehehe

    ReplyDelete
  8. chemp2 k.atie
    salam kak..ok nt chemp g ambik yer..tq kak..yer ker x pnah tgk???ok now..kasi tgk puas2kat sini yer..hhiihihi

    chemp 2 yang baik
    salam kak..waaaaaaaaaaaaahhhh..ajaib nieh..wangi sampai ke pc..hiihihii

    chemp 2 k.azah..
    salam kak..yeeeeeeeeeeeeeee..jumpa genggggggg suka bunga wangi....samalah kita kak..asyik meremdek kat sg buloh..tpchemp suka g kat spital kusta tuh..cheaper..bunga kesidang tuh dalam list nak g cari...sp pn ade tansuk rusa..tp td sy dah ltak kat pokok kenanga..tergantung2 kat situ..hhuuhuhuutulah..semua org takut bau wangi mlm2...tapi sy suka...kalu maya karin datang..nt kita panggil misha omar..mintak tlg dia nyanyi..PULANGKANNNNN..wakakkakaka

    ReplyDelete
  9. rumah kita pun penuh ngan bunga2 wangi ni .. akar dani, kesidang, bunga tongkeng, kemuning, kenanga, santalia, sunday monday .. dalam byk2 tu kita paling suka kat akar dani .. wangiiiiii .. hoya pun ada beberapa jenis .. tapi cempaka telur belum ada .. sooonnnn ..ingat nak ke nurseri pasar borong selangor .. mcm2 species bunga wangi ada kat sana .. hg pun ok ..

    ReplyDelete
  10. salam kurt
    oh yer ker?sy suka bunga2 wangi mcm nieh..sb buat umah kita bau fresh & wangi jer..akar wangi tuh macam mana?x pnah jumpa plak..kena g cari gak kat nurseri dg buloh..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum saudari..dalam saya cari bunga cempaka yg.saudari kongsikan pic nya di ruang ini.
    Saya nak tanam bunga ni di kediaman saya.
    Bagaimana saya boleh dapatkan bibitnya?..saudari boleh tolong saya?.Bunga ni ada kenangan dalam hidup saya sewaktu waktu bersama keluarga angkat di Bukit Rambai Melaka.sekarang saya di kota belud, sabah.Ongkosnya boleh dibincangkan..he hehe.

    ReplyDelete
  12. waalaikumsalam puteri..
    actually..bibit @ benih cempaka nieh..blh beli kat nursery jer..banyak kat kl..tp kalau kota belud..sy x pastilah...kosnya masa sy beli agak mahal..around 35 sepokok..sbb ader 2 warna sekaligus...

    ReplyDelete
  13. Assalammualaikum, salam persaudaraan dan persahabatan. Gembiranya hati dpt respont dari saudari Chemp.Terimakasih banyak-banyak.Di daerahku yg.kecil dan masih tertinggal ini, nursery nya memang tak ada..kalau ada pun pokok2 bunga biasa aje..aku dah print gambar bunga cempaka tu, dan tunjukkan kat beberapa nursery, mereka kata tak ada, ada yg kata tak pernah tengok.Ada kehampaan di hati ku.Sebenarnya ada banyak yg.ingin aku tanya dgn saudari Chemp mengenai bunga ini. kalau boleh hubungi nombor aku ni o138769268 boleh?,nanti i hubungi u balik, orite ke?..kalau keterlaluan saya mohon maaf k.Salam mesra.

    ReplyDelete
  14. hari ini 24 april, seawal pagi aku ke tamu k.belud, dan bertanya bunga cempaka tu kat penjual-penjual dari kampung2 seberang , siap tunjuk gambar bunga tu, semua kata tak pernah tengok.Hemm apa nak buat.Jam 10 pagi aku ajak hubby ke K.Kinabali, pasar bunga-bungaan, mereka juga kata tak ada.
    Justru itu, harapan ku seluas lautan , setinggi gunung kinabalu, kalau lah temanku ,andai ia sudi jadi temanku..saudari Chempaqa boleh boleh belikan aku bunga ini, dan mengirim kannya pd.ku, aku sanggup mengirimkan wang posnya atau money oder atau masukkan ke dalam buku akaun saudari, dalam nilaian rm 300.ringgit.Aku cuma nak minta kirimkan bibit pokok bunga jenis yg.saudari kongsikan gambarnya,terutama gambar yg. no.3,paling bawah tu.sebab tu aku kirimkan no.hp aku untuk minta di hubungi..agar ada keyakinan antara kita.Tapi aku cukup faham sahabat ku ini sangat sibukkan, he hehe,rajin sangat dan aku bangga mengenalimu..Tahniah sis.

    ReplyDelete

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin